převzato od: MARCEL MEČIAR
SOCIÁLNÍ IDENTITA OBYVATEL HLUČÍNSKA 1. část
Základním popudem k zapocetí premýšlení o možnosti výzkumu obyvatel Hlucínska
byla i nezkušenému pozorovateli (tehdy ješte bakalárského stupne) zretelná
regionální uzavrenost a vymezenost Hlucínska.1 V rovine sociální nešlo
prehlédnout vnejškove prezentovaný pocit odlišnosti nekterých obyvatel Hlucínska,
se kterými jsem prišel do kontaktu.2 Na stejné rovine, avšak pri pohledu
z jiného tábora (napríklad nekterých obyvatel mesta Opavy a okolí) byl zase
patrný jistý resentiment vuci Hlucínanum, kterí jsou lidove nazýváni, a mnozí
se tak sami oznacují, jako Prajzáci. Na druhou stranu existuje cást obyvatel
(napríklad starší generace z okolí Kravar), která oslovení Prajz ci Prajzula považuje
za hanlivé a takto oslovenou osobu hanící slovo – zejména pokud toto slovo
vysloví osoba nepovažovaná za Hlucínana.
3 Hlucínský historik Vilém Placek
(2000) ve své monografii venované rodnému kraji vysvetluje, že jménem Prajzáci
zacali být obyvatelé Hlucínska castováni po pripojení tohoto území k CSR
v roce 1920. Sami se po dlouhá staletí oznacovali jako Moravci. Predcházející
skutecnosti, které se v mnoha pestrých nuancích zajisté objevují mezi mnoha
rozdílnými sociálními skupinami po celém svete, se nyní pokusím pouze strucne
zasadit do teoretického rámce.
Britský sociolog Richard Jenkins (1996, 2000) navrhuje rozlišovat mezi faktem,
že se clovek ztotožnuje s urcitou sociální skupinou, že se považuje za jejího
clena a sdílí s ostatními cleny spolecné hodnoty a normy, a zpusobem,
jakým trídí ostatní osoby ve svém okolí podle kategorií. Ciní tak duležité konceptuální
rozlišení, které odráží reálne probíhající bežné sociální procesy – externí
a interní momenty kolektivní identifikace. Pojmem, kterým popisuje dve
strany kolektivní identity, je skupinová identifikace4 na strane aktéra, jenž je clenem
skupiny, a sociální kategorizace z pohledu aktéra ci aktéru na "ostatní" oso-
1 Autor žije v okrajové cásti Hlucínska, kam jej zaválo až založení vlastní rodiny.
2 "Hlucínsko bylo vždycky trochu jiné," taková slova zaznela z úst predsedy Klubu prátel
Nemecka a radního mesta Kravare Josefa Meleckého (Franzlová 2001).
3 Postoj cásti obyvatel Hlucínska k pojmu Prajzák dokresluje verš z básne Hlucínsko Jany
Schlossarkové (1998): Že do toho kraje patrím, priznat se nestydím, hanlivý podtón "Prajzáku!"
z duše nenávidím.
4 Pojem skupinová identifikace lze v sociální teorii najít i pod jiným názvem, Erving Go_man
(1983) používá ve svém konceptu "duální identifikace" termín kategorická identifikace.
26 | Nacionalismus v soucasných dejinách strední Evropy
by. Kategorie je v tomto konceptu pojata jako klasifikace, jejíž povaha a složení
je konstruováno osobou, která vymýšlí a definuje tuto kategorii. Na druhé
strane je skupinová identita výsledkem spolecné interní kolektivní definice. Již
americký sociolog Lewis Coser (1956), vycházeje ze studia odkazu nemeckého
sociologa Georga Simmela, si ve svém díle venovaném konfliktu všímá toho,
jak skupinové identifikaci napomáhá vydelování se od ostatních (sociálních
skupin) a jak je, rekneme, vedomí "spolecného neprítele" významné z hlediska
upevnování skupinové (kolektivní) identity a koheze skupiny.5
Rozlišením dvou možných pohledu na kolektivní identity dochází k možnému
rozrešení jednoho z hlavních sporu v rámci sociální teorie mezi jedním prístupem,
který uprednostnuje vlastní chápání a rozlišování sociálních vztahu
samotnými sociálními aktéry, a druhým prístupem, který se snaží najít a roztrídit
vzorce chování z perspektivy mimo zkoumaný kontext. Rozrešení muže
spocívat jednoduše v tom, že pri zkoumání sociální reality nebude opomíjen
ani jeden z prístupu.
Nejdríve se budeme zabývat ukotvením hlucínské identity z perspektivy
skupinové identifikace neboli hledáním jakýchsi "pevných bodu" ve svete aktéru
samotných. Do této roviny se proniká znatelne hure než pri kategorizaci
a – ciste metodologicky vzato – pri interpretaci prvku skupinové identifikace je
badatel (at clen ci neclen zkoumané skupiny) nakonec nucen klasifikovat ci typologizovat,
aby dospel k nejakému záveru.
Ostravská socioložka Jarmila Premusová provedla v druhé polovine 90. let
minulého století výzkum Osoblažska a Hlucínska, který prinesl mnohá zajímavá
zjištení. Metodologická základna spocívala v kombinaci kvantitativních
(standardizovaný dotazník) a kvalitativních (semistandardizované rozhovory)
technik, kdy práve vyprávení pozustalých pametníku z nejstarší generace prineslo
do málo prozkoumaného tématu více svetla poznání. V záverech své výzkumné
zprávy je za hlavní prvek, se kterým se obyvatel Hlucínska identifikuje,
považován vztah k pude jako k individuálnímu vlastnictví (1999a: III, 21). K nemu
se dále pojí vazba na kraj jako k domovu, kde se clovek narodil, žije a umre. Prekvapivou
intenzitu tohoto presvedcení lze dokladovat na základe uprímného
prekvapení respondenta behem dotazníkového šetrení, jež se týkalo zcela odlišného
tématu (postoju k imigrantum). Dotazovaný muž starší sedmdesáti let reagoval
na otázku, co by ucinil "v prípade válecného konfliktu", u možnosti emigrace
neskrývaným výbuchem nesouhlasu: "Kam bych chodil, tady jsem doma,
tam (mimo domovinu) bych nic neznamenal!" Prestože se nejedná o vlastníka
velkých pozemku, nebot má jen malou zahrádku za domem, je znacná spíše než
5 Jako príklad vetšího merítka muže sloužit utužení americké identity po tragédii z 11. zárí
2001 a nalezení neprítele v islámském terorismu.
Sociální identita obyvatel Hlucínska | 27
k pude vázanost ke kraji. Zajisté lze namítnout, že starší lidé neradi opouštejí
své místo, kde prožili vetšinu života (rcení Starý strom nepresadíš). Vilém Placek
(2000) uvádí, že trvalá migrace smerující pryc z Hlucínska byla v horizontu
do konce 40. let 20. století minimální. Až 50. léta nastartovala proces silné imigrace
smerem na Hlucínsko. A naopak se podle historicky Šárky Hernové v letech
1950–1959 vystehovalo z Hlucínska 11 335 osob (pritom v roce 1950 celé
Hlucínsko cítalo 52 892 osob – (Placek 2000: 132). Duvody migrace dává Placek
do souvislosti s existencní nutností získání zamestnání a s možností zmírnení
diskriminace, které byli Hlucínané v poválecném období vystaveni. Premusová
ze stejného výzkumu Š. Hernové z roku 1972 interpretuje, že data prokázala
prevahu vnitroregionálních a vnitroobecních snatku – tj. z pametníku starších
šedesáti let se dve tretiny nestehovaly vubec, tretina jednou – pri následování
partnera. O snatcích s nehlucínskými partnery se traduje, že jsou rizikové z hlediska
vysoké rozvodovosti (Premusová 1999a: II, 48).
Dejinné preryvy znacne ovlivnily i další prvek identifikace. Podle Premusové
(1999a: III, 21) je "skupinová národnostní a politická identita pouze instrumentální
a nefunguje jako pojítko spolecenství, jestliže není postavena na individuálním
vlastnictví a ovládání podmínek života". Podle výpovedí pametníku byla na
Hlucínsku národnost vždy "pridelena a pro lásku ke svému rodnému kraji obyvatelé
nikdy neprotestovali", k cemuž autorka neopomíjí poznamenat, že i zde zustává
nadále signifikantní hodnota vlastnictví. Clenové nejstarší žijící generace
zmenili národnost vetšinou ctyrikrát, když se strídave museli rozhodovat mezi
ceskou a nemeckou národností (Prusko, CSR, tretí ríše, CSR) a podle nedoložených
údaju menili také politickou príslušnost (nyní vetšinove KDU-CSL – Premusová
1999a: III, 14). Pro etnickou a politickou príslušnost obyvatel Hlucínska
je (na základe dosavadního zkoumání) typická nejednoznacnost – lidé samotní
neprikládají národnosti silný význam, v obdobích klidu je pro ne neproblémovou
záležitostí, zatímco v casech neklidu muže identifikace s tou ci onou skupinou
znamenat ztráty (nemectví za druhé svetové války a povinná úcast mužu na
fronte ci poceštený živnostník hlucínského puvodu za casu tzv. reichu). Zjednodušene
receno se Hlucínané radeji s vetšími kolektivitami neidentifikují anebo
prípadná ci prípadné identifikace nepodléhají prezentaci na verejnosti (což lze
doložit neduverou nekterých obyvatel vuci "ostatním", zakorenenou zvlášte v poválecném
a poté v poúnorovém období vzájemného obvinování). Z této doby pocházejí
stereotypy spojování "nemectví" s nacismem a "cešství" s komunismem.
Dalším prvkem skupinové identifikace je historická pamet samotná. Pod pojmem
historická pamet jsou na verbální (komunikacní) rovine rozumena všechna
vyprávení o minulých událostech sdílená cleny urcité sociální skupiny (ci
kolektivity), která vycházejí z biografií jedincu prispívajících do studnice spolecných
vzpomínek. Je tedy nutné ji odlišovat od badatelské práce a metody, kte-
28 | Nacionalismus v soucasných dejinách strední Evropy
rou používá historiograf, jenž píše o dejinách. Historická pamet stojí v centru
zájmu výzkumníku, kterí se zabývají oral history (ústne podanými "dejinami")
ci biografickým prístupem v sociálních vedách. Historická pamet prenášená rodinným
vyprávením starší generace generaci mladší muže výrazne ovlivnit prenos
hodnot, postoju – zvlášte v negativnejší rovine stereotypu a predsudku (Bacová
1996).
Zažitá traumata (napríklad projevy nenávisti vuci Hlucínanum, kterí byli
v poválecném období považováni za "zrádce" Ceskoslovenska) mohou vést
k hluboké neduvere a k jistému odstupu obyvatel pri interakci s "cizinci"
(v schützovském pojetí). Jako ilustrativní príklad lze uvést entrée, jakým byla
privítána studentka pri distribuci dotazníku behem výzkumu Jarmily Premusové:
"Devenko, kdybys nebyla zdejší, tak te s tím výzkumem vyhodím." Uvedená
ukázka rovnež upozornuje na striktní rozlišování mezi starousedlíky a poválecnými
pristehovalci, kterí jsou pouze tolerováni, avšak podle Premusové
(1999a: II, 48) nejsou v soucasnosti pripoušteni napríklad do obecních funkcí,
kde by meli možnost vyjadrovat se k duležitým vecem.
Poslední dva prvky, které jsou dnes podrobeny interpretaci, sehrávají duležitou
roli v živote puvodních obyvatel Hlucínska – rodina ve smyslu komunity (bude
vysvetleno záhy) a náboženství v podobe katolictví.
Dríve popsaný vztah k území po generace obývanému rodinnými predky,
který lze popsat v pojmech regionální identity, je na úrovni jednotlivých obcí
konkretizován v podobe obecní komunity. Prestože mezi obyvateli Hlucínska
existuje povedomí o svém kraji, vyskytuje se ve vztazích mezi obcemi jistá dávky